17th Post - Gempa Bumi di Aceh..Terasa sehingga di rumahku...

Aslkm dan Hai..

Bersawang dah blog ni sejak tuan tanah sibuk berkerja..tak lah sibuk sangat tapi idea semakin kurang ligat sejak bekerja ini..

Cuma nak menceritakan pengalaman pertama merasa gegaran gempa bumi di blok kediaman sendiri..So hari ni, playback punya story lagi yer..

Pada 11 April lepas, saya tak turun kerja sebab cuti am..Hari jadi Agong..Bila tak kerja, ambil masa bersantai-santai di rumah..pada pukul 4 lebih, sedang asyik saya menonton tv sambil saya menongkat dagu saya...tiba-tiba...



Tangan saya yang menongkat dagu tadi terjatuh seperti saya ditolak dari belakang..tapi yang peliknya tiada siapa-siapa pun yang tolak saya..cik kanda tengah tidur..tapi selepas itu, saya merasakan sofa tempat saya duduk bergoyang dengan sendirinya..saya hairan dan mula takut..saya terus berdiri dan rasa lantai rumah saya bergoyang..

sumber  : Google

saya dah panik..bangunan ni nak runtuh..saya pulak tinggal tingkat 9..terus kejutkan cik kanda yang tengah tidur..bila cik kanda dah bangun, boleh pulak cik kanda saya masih mamai lagi..cepat-cepat saya suruh dia berdiri dan merasa gegaran tu..bil cik kanda tengok di luar ramai dah yang berlari ke luar ke padang permainan depan blok.Saya kelam kabut cari tudung dan memang panik masa tu..lepas tu berlari keluar ikut turun tangga sebanyak 8 tingkat..tak terasa penat masa turun disebabkan rasa takut dan panik sambil membayangkan bangunan ni nak runtuh..

Alhamdulillah, nasib baik tiada kejadian buruk berlaku..Masa tu, saya memang langsung tak tahu gempa bumi yang berlaku di Aceh..Sebaik keadaaan dah reda, saya naik semula dan balik ke rumah..Terus saya search di internet tentang laporan gempa bumi..Sah,gempa bumi berlaku di Aceh dengan kekuatan 8.9 skala ritcher..

Sedang saya exploring internet, saya merasa gegaran gempa bumi buat kali kedua..Masa ini, saya berseorangan di rumah sebab cik kanda dah keluar ke gim untuk bersenam..Memikirkan keselamatan dan risau jika ada kejadian buruk, saya turun lagi semula ke padang permainan depan blok...bila keadaan dah reda saya naik semula ke rumah..

Sepanjang malam, saya dan cik kanda berjaga risau sekiranya gempa bumi berlaku lagi..Moral of the story, saya tak mau lagi tinggal di rumah yang berflat, berapartmen dan sewaktu dengannya..
Serik merasa gegaran gempa bumi walau pun tidak sampai ke tahap meruntuhkan bangunan, tapi pengalaman itu membuat saya trauma..

kejadian itu juga mungkin peringatan dari Allah SWT..Allahualam..

Sekian untuk entri pertama bulan April ini..

TQ for reading my post..



0 ulasan:

Catat Ulasan


up