16th Post - Resepi Tauhu Goreng Schezuan..

Aslkm dan Hai,

Backdated entry lagi yer...

Siang tadi sengaja masak lauk berunsur sayur memandangkan cik kanda jarang-jarang makan sayur. Jadi, saya mencuba satu resepi yang saya tak ingat dari mana sumbernya. Saya just copy dan print, lupa nak ambil sumber dari mana. Rasanya dari satu forum tapi lupa plak apa nama forum tu..

Jom tengok resepinya..





Resepi Tauhu Goreng Schezuan
Sumber : Serius tak ingat apa linknya..yang saya ingat ada nama Diana pada tajuk resepi tersebut

Bahan-bahannya..
Beberapa keping tauhu, dipotong dadu
10 ekor udang, dikupas kulit - takde stok, saya guna udang kering jer..agak-agak jer la sukatannya
1 batang karot , dipotong serong - saya guna setengah jer, nanti cik kanda tak jadi makan bila nampak banyak karot
2 ulas bawang putih diketuk
3 biji cili padi thailand dihiris - saya tak letak
1/4 cawan sos tiram
1/4 cawan kicap
1/2 cawan sos cili
1/2 cawan sos tomato
3 cawan air
garam secukup rasa
serbuk perasa
minyak untuk menumis dan menggoreng tauhu

Bahan untuk dikisar kasar
1 biji bawang besar
7 batang cili padi thailand

Cara-caranya
1. Panaskan minyak dan goreng tauhu yang telah dipotong dadu sehingga setengah masak. Angkat dan ketepikan
2. Minyak boleh dikurangkan kepada 1/2 cawan dan masukkan bawang putih. Tumis sehingga naik bau dan kemudian masukkan udang kering  sehingga garing. Masukkan pula bahan yang telah dikisar dan ditumis sehingga rempah masak.
3. Masukkan pula sos tiram, kicap, sos cili dan sos tomato.Masukkan juga garam dan serbuk perasa dan juga air. Biarkan ia mendidih
4. Masukka karot dan tauhu yang telah digoreng. Biarkan 5 minit agar kuah dapat diserap ke dalam tauhu.
5. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan

Hasilnya...



Patutnya entri dibuat beberapa hari lepas tetapi bila dah mula kerja ni, rasa cam tak bersemangat nak selongkar dapur. Masih terkial-kial nak menyusun jadual sebagai isteri yang bekerja sekarang..

Mohon siapa-siapa kenal pemilik resepi ini, bagi linknya yer..resepi ni dah diubahsuai sikit disebabkan keadaan stok di dapur..Selamat Mencuba...

Arios..

TQ for reading my entri...









0 ulasan:

Catat Ulasan


up