10th Post - Lunch Dengan Ikan Masak Ampap..

Aslkm dan hai,


Tadi tengahari lunch dengan ikan masak ampap, traditional recepi from sabah. Senang jer nak masak ikan ni. Masa Masterchef Malaysia tengah bersiaran, peserta dari sabah, Wahidan pernah buat masakan ikan ampap ni tapi versi yang dia masak agak susah. Saya selalu masak versi yang simple. Ini versi my mother..(tiba-tiba rindu plak kat kampungku yang jauh di sana). ok lah, resepinya adalah seperti berikut :




Resepi Ikan Ampap

Bahan2..
1 ekor ikan, dipotong 3 bahagian (saiz sederhana) - saya tak masak banyak sebab yang makan pun 2 orang jer..Apa-apa ikan pun boleh..Stok ikan yang ada di rumah saya hanya Ikan Uji Rashid..
1cm halia*
1cm kunyit hidup* - lagi banyak lagi bagus, ikut ikan banyak mana..
3-4 biji cili padi*
2-3 keping asam jawa
garam, ajinomoto dan gula secukup rasa
1 - 2 sudu makan minyak masak
air secukupnya

Cara-caranya..

  1. Bahan yang bertanda * ditumbuk dengan lumat
  2. Sediakan peiuk untuk memasak dan susun ikan di dalam periuk.
  3. Bahan yang ditumbuk tadi taburkan di atas ikan yang disusun dalam periuk.
  4. Tambahkan air separas dengan ketinggian ikan dalam periuk.
  5. Kemudian letakan asam jawa, garam, ajinomoto dan gula secukupnya - tak yah banyak, nanti boleh tambah kalau rasa tak ngam
  6. Masak dan tunggu sehingga air mendidih, baru masukkan minyak masak dan masak sehingga ikan sebati dengan campuran bahan yang ditumbuk tadi
Hasilnya...

Kalau suka, boleh letak bawang besar dihiris, lada benggala, atau belimbing  buluh tapi cik kanda tak suka, sebab tu ikan ampap ni nampak plain jer..letak sedikit hirisan bawang besar jer..

Sedap dimakan dengan nasi panas dan sambal kicap.. Tadi sempat juga masak telur berisi terung bakar tapi tak berkesempatan nak snap gambar. Insyallah next entri resepi telur berisi terung bakar plak..

Selamat mencuba..

Arios

TQ for reading my entri..





0 ulasan:

Catat Ulasan


up